Gladys professional Slachtofferhulp Nederland

Gladys (Slachtofferhulp): "Het gaat niet om mij, het gaat om het slachtoffer"

17-11-2020

Gladys Nelstein werkt bij Slachtofferhulp Nederland: “Het is soms best een moeilijke vraag om te stellen aan slachtoffers hoor, of ze contact willen met de dader. Meestal stel ik de vraag: ‘Zou je open staan voor excuses van de dader?’ of ‘Zou je willen weten waarom hij/zij jou dit heeft aangedaan?’ Dus ik vraag het toch, want het antwoord weet je niet.” 

Gladys begon 4 jaar geleden als vrijwilliger op de afdeling juridische dienstverlening bij Slachtofferhulp Nederland en kwam een jaar later in dienst bij de organisatie. “Na een misdrijf zoals mishandeling of diefstal neem ik contact op met slachtoffers om te horen hoe het met ze gaat en ze te informeren. Daarnaast inventariseer ik de gevolgen van het delict voor het slachtoffer. Ook vraag ik welke wensen iemand heeft. En ik stel herstelbemiddeling voor. Bijvoorbeeld als mensen bang zijn, of willen weten hoe de dader eruit ziet, of afspraken willen maken, over de toekomst. Herstelbemiddeling is één van de mogelijkheden voor de verwerking op persoonlijk vlak bij slachtoffers. Als ze de dader niet willen zien, noem ik de mogelijkheid van een briefwisseling. Naast een gesprek tussen slachtoffers en daders, kunnen betrokkenen ook via een brief of pendelbemiddeling of via een videoboodschap in contact met elkaar komen.”

Gladys vervolgt: “Het is soms best een moeilijke vraag om te stellen hoor, of ze contact willen met de dader. Meestal stel ik de vraag: ‘Zou je open staan voor excuses van de dader?’ of ‘Zou je willen weten waarom hij/zij jou dit heeft aangedaan?’ Dus ik vraag het toch, want het antwoord weet je niet.”

“Het gaat om de benadeelde, niet om mij”

Vorig jaar meldde Gladys een jongen aan die was bestolen en mishandeld. Gladys wees hem op de mogelijkheid tot herstelbemiddeling en het is tot een gesprek gekomen tussen het slachtoffer en zijn moeder en met een van de daders (ook met zijn moeder). Voor zowel het slachtoffer en de dader, als de moeders van beide partijen, leverde het veel herstel op. Bij het aanmelden spreekt de medewerker met de bemiddelaar af hoe er wordt samengewerkt. Ze vindt het leuk te horen dat het slachtoffer en zijn moeder iets aan het gesprek hebben gehad. Máár, zegt ze er nadrukkelijk bij, het gaat niet om haar. “Het gaat om de benadeelde, het slachtoffer. Mijn motivatie is wanneer je níet vraagt of het slachtoffer behoefte heeft aan contact, je het slachtoffer eigenlijk tekort doet.”